Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli Przedmiotów Przyrodniczych powstało w 1993 r. z inicjatywy grupy nauczycieli biologii, chemii, geografii i fizyki. Jego celem jest: działalność społeczna na rzecz rozwoju nauczania przedmiotów przyrodniczych, rozbudzania aktywności zawodowej nauczycieli, upowszechniania wiedzy i umiejętności przyrodniczych i integracji środowiska nauczycielskiego. Coroczne zjazdy członków PSNPP są okazją do prezentacji osiągnięć i nowatorskich rozwiązań metodycznych nauczycieli, wymiany doświadczeń na temat nauczania przedmiotów przyrodniczych, a także spotkań z ciekawymi wykładowcami z kraju i zagranicy.
Program zjazdu XVI zjazdu PSNPP nt.:”FASCYNUJĄCY WSZECHŚWIAT”
Olsztyn, 12-13 września 2009 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sobota 12.09.2009
L1. Dr Jacek Szubiakowski, OPiOA Olsztyn, Rozwój poglądów na kształt Ziemi. Warsztaty Plakaty P1. Joanna Deresiewicz-Wachowiak, Nowa ankieta do badania świadomości ekologicznej uczniów szkół ponadgimnazjalnych i ich środowiska. |
Relacja z XVI Zjazdu PSNPP pt. „Fascynujący Wszechświat”
12-13 września 2009 | ||
XVI Zjazd PSNPP odbył się pod honorowym patronatem JM Rektora Uniwersytetu Warmińsko – Mazurskiego w Olsztynie. Przewodni temat zjazdu to: „Fascynujący Wszechświat”. Zajęcia Zjazdowe odbywały się w budynku Wydziału Matematyki i Informatyki UWM przy ul. Żołnierskiej oraz w budynku Obserwatorium Astronomicznego. Obiady podawane były w salach Wydziału Matematyki i Informatyki UWM. Uroczysta kolacja odbyła sięw holu Olsztyńskiego Planetarium. Noclegi przygotowane były w Domu Studenckim przy ul. Żołnierskiej 14B. W sobotę 13 września o godzinie 9:00 uczestnicy zjazdu spotkali się na zamku w Olsztynie, gdzie można było oglądać tablicę astronomiczną Kopernika oraz zwiedzić cały zamek. Dwie godziny później nastąpiło otwarcie zjazdu oraz wykład inauguracyjny, którego tematem był: „Rozwój poglądów na kształt Ziemi” Na wykładzie tym, można było dowiedzieć się o: – poglądach na kształt Ziemi (poglądy np. Pitagorasa, Platona, Arystotelesa, Eratostenesa) – Klaudiuszu Ptolemeuszu (90 – 168) – w swoim dziele „Geographia” prezentował wiele map świata, – Mikołaju Koperniku i jego koncepcji Układu Słonecznego, – Petrusie Apianusie – sporządził wiarygodne mapy ogromnych obszarów Ziemi, – Galileuszu – po raz pierwszy skierował lunetę na wielkie planety i zobaczył kształt Jowisza i Saturna, – przykładach zastosowania teleskopu, – wpływie Royal Observatory w Greenwich na rozwój astronomii. O godzinie 11:00 zaczął się kolejny wykład pod tytułem: „Od zdalnie sterowanych teleskopów do poszukiwania pozasłonecznych planet – wykorzystanie danych naukowych na lekcjach fizyki”. Wykład poprowadził prof. dr hab. Lech Mankiewicz z Centrum Fizyki Teoretycznej PAN. Na wykładzie tym można było dowiedzieć się jak można badania z dziedziny astronomii wykorzystać podczas prowadzenia zajęć. Mowa była o wykorzystywaniu Galileoskopu do obserwowania nieba. | ||
Po wykładzie nastąpiła godzinna przerwa na obiad, po który modbyło się walne zgromadzenie PSNPP. Następnie odbył się kolejny wykład pod tytułem:”Galaktyki aktywne”, poprowadził wykład dr hab. Andrzej Marecki. Na wykładzie można było dowiedzieć się Podczas wykładu mowa była o: a) Galileuszu, który: – udoskonalił tzw. „kompas geometryczny i wojskowy”, – wykonał doświadczenie, które dowodziło, że czas trwania spadku swobodnego nie zależy od masy ciała, – skonstruował termometr, – jak opierwszy skonstruował i używał teleskopu do obserwacji gwiazd, planet i księżyca, – używając części teleskopu skonstruował mikroskop, – odkrył cztery księżyce Jowisza, – odkrył fazy Wenus, – odkrył zjawisko bezwładności. b) drodze Mlecznej, c) Edwinie Hubble, który: – odkrył i obliczył zależność między odległością dzielącą galaktyki a prędkością, z jaką się od siebie oddalają – odkrył asteroidę 1373 Cincinnati d) Teleskopie Hubble’a – zdjęcia z Teleskopu Hubble’a e) Teleskopie Spitzera – zdjęcia z Teleskopu Spitzera f) widmach galaktyk, g) czarnych dziurach, h) supermasywnej czarnej dziurze, i) galaktykach aktywnych – galaktyki są aktywne gdy supermasywna czarna dziura w jej centrum akreuje (pochłania) materię, O godzinie 16:00 była 30 minutowa przerwa na kawę a następnie odbyły się warsztaty. Informacje dotyczące tematów warsztatów: warsztaty. Po warsztatach nastąpiła sesja plakatowa na której można podziwiać było plakaty, więcej inforamcji o plakatach: plakaty . Następnie wszyscy uczestnicy udali się do Palnetarium na projekcję filmu: „Kosmiczna pogoda”. Po projekcji odbyła się uroczysta kolacje, po której wszyscy uczestniczyli w obserwacji nieba w Obserwatorium. W niedzielę 14 września o 9:00 odbył się czwarty wykład. Jego temat to:”Ciemna materia we Wszechświecie”, któy poprowadził prof. dr hab. Andrzej Strobel. Wykładowca mówił o tym co to jest ciemna materia, jakie są przesłanki mówiące o tym, że istnieje. Mowa była też o ciemnej materii. Po wykładzie odbyły się dwa warsztaty godzinne, pomiędzy którymi była przerwa 30 minutowa na kawę. O godzinie 12:00 odbył się ostatni wykład pt.”Korelacje przedmiotów matematyczno – przyrodniczych w gimnazjum”, który poprowadziła dr Agnieszka Bojarska. Po wykładzie nastąpiło zamknięcie zjazdu. Jeszcze tylko obiad i XVI Zjazd PSNPP był już historią… |