Sposoby sprawdzania wiadomości:
- prace pisemne:
- prace klasowe (podsumowujące cały dział)
- sprawdziany (obejmujące treści tworzące całość tematyczną związaną z problemem omawianym na ostatnich lekcjach),
- kartkówki (obejmujące nie więcej, niż trzy ostatnie lekcje),
- opracowania przeprowadzonych doświadczeń,
- referaty i prezentacje multimedialne na konkretny zadany przez nauczyciela temat,
- zadania domowe,
- wypowiedzi ustne:
- omówienie problemu lub zjawiska fizycznego,
- rozwiązanie zadania przy tablicy,
- prezentacje multimedialne,
- praca na lekcji:
- aktywność na lekcji,
- praca w grupach,
Kryteria ocen:
Stopień celujący otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania na stopień bardzo dobry oraz:
- posiada dodatkową wiedzę wykraczającą poza program nauczania fizyki, samodzielnie i twórczo rozwija swoje zainteresowania,
- potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania bardzo trudnych zadań i problemów
w nowych sytuacjach, - biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami używając terminologii fachowej oraz proponuje rozwiązania nietypowe,
- samodzielnie planuje eksperymenty, przeprowadza je, analizuje wyniki i przeprowadza rachunek błędów,
- osiąga znaczne sukcesy w olimpiadach: fizycznej lub astronomicznej, konkursach przedmiotowych,
- bierze efektywny udział w nadobowiązkowych działaniach związanych z poznawaniem fizyki,
Stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności
określonych programem nauczania fizyki w danej klasie w tym:
- swobodnie podaje omawia przykłady ilustrujące poznane prawa,
- proponuje metody badań, bada i ustala zależności między poznanymi wielkościami fizycznymi, dokonuje analizy i porównań,
- wyprowadza, wyjaśnia i uzasadnia związki między poznanymi wielkościami fizycznymi,
- samodzielnie i sprawnie posługuje się metodami algebraicznymi i graficznymi w złożonych zadaniach, łączących elementy różnych zjawisk fizycznych, stosując posiadaną wiedzę
w nowych sytuacjach, - porównuje, interpretuje, wyjaśnia i uogólnia zależności między wielkościami fizycznymi,
- samodzielnie analizuje zjawiska fizyczne i objaśnia otaczającą go rzeczywistość,
- w oparciu o podstawy naukowe, teorie i modele, formułuje hipotezy i weryfikuje je,
- planuje eksperymenty, umie dokonać pomiarów wielkości fizycznych, zapisywać ich wyniki oraz analizować je i dokonywać rachunku błędów,
- korzysta z własnych notatek, podręcznika, innych materiałów dydaktycznych, dodatkowych lektur i innych źródeł informacji oraz ocenia wiarygodność tych źródeł,
Stopień dobry otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania fizyki w danej klasie na poziomie przekraczającym wymagania w podstawie programowej w tym:
- bada i interpretuje poznane zależności między wielkościami fizycznymi,
- interpretuje wykresy zależności między poznanymi wielkościami fizycznymi,
- podaje przykłady ilustrujące poznane prawa,
- umie wyjaśnić, na czym polegają poznane zjawiska, wykorzystując modele,
- stosuje poznane wzory i prawa i sprawnie posługuje się metodami algebraicznymi i geometrycznymi w typowych sytuacjach zadaniowych,
- umie dokonać obserwacji i pomiarów poznanych wielkości fizycznych i zapisać ich wyniki oraz przeprowadzić rachunek błędów,
- w wypowiedziach sporadycznie popełnia błędy merytoryczne,
- korzysta z podręcznika, literatury uzupełniającej i rozumie treści w niej zawarte, potrafi sformułować własne opinie,
Stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania fizyki wdanej klasie na poziomie nieprzekraczającym wymagania w podstawie programowej w tym:
- odróżnia obiekty fizyczne, wielkości fizyczne, obiekty idealne, prawa, teorie fizyczne,
- umie posługiwać się jednostkami układu SI i umie przeliczać jednostki,
- zna pojęcia i definicje podstawowych pojęć i wielkości fizycznych występujących w materiale nauczania fizyki,
- umie interpretować wykresy zależności między poznanymi wielkościami fizycznymi,
- podaje przykłady ilustrujące poznane prawa,
- umie wyjaśniać poznane zjawiska, z wykorzystaniem modeli,
- stosuje poznane wzory i prawa w sytuacjach zadaniowych o średnim stopniu trudności,
- umie opisać zjawiska na podstawie obserwacji,
- umie dokonać pomiary wielkości fizycznych i zapisać ich wyniki,
- w wypowiedzi popełnia nieliczne błędy merytoryczne,
- korzysta efektywnie z podręcznika,
Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który ma braki w opanowaniu podstawowych wiadomości
z fizyki, ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy z fizyki w ciągu dalszej nauki w tym:
- rozumie pytania i polecenia,
- odróżnia obiekty fizyczne, wielkości fizyczne, prawa, teorie fizyczne,
- umie posługiwać się jednostkami podstawowymi układu SI i umie przeliczać jednostki,
- zna pojęcia i definicje podstawowych pojęć i wielkości fizycznych występujących w materiale nauczania fizyki,
- umie stosować posiadane wiadomości do wykonywania obliczeń w prostych sytuacjach zadaniowych o niewielkim stopniu trudności,
- umie wykonywać obserwacje i opisać je jakościowo,
- umie dokonać proste pomiary poznanych wielkości fizycznych,
- w wypowiedziach popełnia drobne błędy merytorycznym,
Stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej z fizyki w danej klasie, a braki w wiadomościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z fizyki w tym:
- nie odpowiada na pytania i nie wykonuje poleceń,
- w wypowiedziach popełnia bardzo poważne błędy merytoryczne,
- nieudolnie, bez zrozumienia opisuje zjawiska fizyczne,
- nie umie wykorzystywać modeli do wyjaśniania zjawisk i procesów fizycznych.
Szczegółowe kryteria oceniania z fizyki:
- na początku roku szkolnego nauczyciel przedstawia uczniom zakres materiału obejmującego cały rok szkolny,
- dokładne plany wynikowe mogą być udostępnione w wersji pisemnej lub elektronicznej zainteresowanemu uczniowi lub jego opiekunowi prawnemu,
- aktywność na lekcji w postaci udziału w dyskusji, udzielania poprawnych odpowiedzi, rozwiązywania zadań, wykonywanie doświadczeń itp. jest oceniana, co najmniej na „+”, trzy plusy są równorzędne jednej ocenie bdb,
- uczeń, który nie wykonuje poleceń nauczyciela dotyczących realizacji nowego tematu bądź utrwalania poznanych wcześniej umiejętności i czynności (np. nie prowadzi notatek z lekcji) oceniany jest, co najmniej na „-”, trzy minusy są równoważne jednej ocenie ndst,
- nieobecność ucznia na lekcji zobowiązuje go do uzupełnienia materiału we własnym zakresie,
- każdy uczeń ma obowiązek prowadzić zgodnie ze wskazówkami nauczyciela zeszyt przedmiotowy,
- nauczyciel ocenia poprawność prac klasowych, sprawdzianów, kartkówek, odpowiedzi
i wystawia oceny zgodnie z następującą skalą:
% poprawnych odpowiedzi | ocena | ocena cyfrowo |
<0-40) | niedostateczna | 1 |
<40-50) | dopuszczająca | 2 |
<50-70) | dostateczna | 3 |
<70-90) | dobra | 4 |
<90-100> | bardzo dobra | 5 |
Nauczyciel może stosować w ocenianiu osiągnięć ucznia oceny cyfrowe z plusami (np. 4+), jeśli osiągnięcia ucznia przekraczają połowę przedziału procentowego przewidzianego dla danej oceny, przy czym dotyczy to tylko ocen cząstkowych. Ocena klasyfikacyjna (okresowa lub roczna) jest bez plusów.
Tryb przygotowania i organizacja sprawdzianów:
- prace klasowe, sprawdziany (podsumowujące dział lub jego fragment) zapowiadane są, z co najmniej dwutygodniowym wyprzedzeniem(praca klasowa) i tygodniowy(sprawdzian),
- na zajęciach nauczyciel przedstawia zakres materiału obowiązujący na pracy klasowej, sprawdzianie w postaci wykazu pojęć i zagadnień (w formie pisemnej lub ustnej) albo w wersji listy przykładowych zadań,
- do sprawdzianu muszą przystąpić wszyscy obecni na lekcji uczniowie, nie zwalnia ich z tego nieobecność na zajęciach powtórzeniowych ani kilkudniowa absencja w szkole,
- uczeń ma obowiązek przystąpić do napisania zaległego sprawdzianu, pracy klasowej
na pierwszych zajęciach, na których jest obecny po ustaniu nieobecności, - każdy nauczyciel indywidualnie ustala możliwość poprawy sprawdzianu, jednak musi ona nastąpić w ciągu dwóch tygodni licząc od dnia, w którym nauczyciel poinformuje uczniów o ich wynikach,
- raz uzyskana ocena nie ulega zmianie lub wykasowaniu nawet po jej poprawie, w dzienniku pozostają dwie oceny,
- pilnowanie terminów pisania i zaliczania sprawdzianów jest sprawą ucznia, nauczyciel nie ma obowiązku przypominania uczniowi o niezaliczonych sprawdzianach, pracach klasowych ani
o terminach zaliczeń, - na każdej pracy pisemnej umieszczone są kryteria, według których oceniona została ta praca
w formie punktowej a o szczegółowych kryteriach oceniania zadań częściowo poprawnych nauczyciel informuje uczniów słownie podczas omawiania wyników tej pracy, - wszystkie sprawdzony i prace klasowe znajdują się u nauczyciela,
- prace pisemne o mniejszej wadze niż sprawdzian (kartkówki, referaty, opracowania doświadczeń itp.) po sprawdzeniu, omówieniu wyników i podaniu kryteriów oceniania, mogą być przekazywane uczniom na czas nieokreślony,
- prace przechowywane przez nauczyciela mogą być udostępnione uczniowi lub jego rodzicom
w trybie zapisanym w Statucie Szkoły,
Tryb zgłaszania nieprzygotowań:
- każdy uczeń posiada prawo do zgłoszenia nieprzygotowania do bieżących zajęć lekcyjnych
w liczbie ustalonej na początku roku szkolnego przez nauczyciela, - nieprzygotowanie należy zgłosić na początku lekcji, podając swój numer w dzienniku lub nazwisko,
- nieprzygotowania nie można zgłosić na lekcji powtórzeniowej oraz na lekcji sprawdzającej wiadomości ucznia,
Klasyfikacja śródroczna i roczna
- przewidywane oceny klasyfikacyjne wpisywane są do dziennika, w terminie ustalonym zgodnie z zapisami w statucie szkoły
- ocena śródroczna/roczna nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych, uzyskanych
w semestrze/roku szkolnym, - nauczyciel może ostateczną ocenę klasyfikacyjną podwyższyć lub obniżyć o jeden stopień
biorąc pod uwagę: - szczególną aktywność na zajęciach,
- postępy w zdobywaniu wiedzy i umiejętności z fizyki,
- systematyczne uczestnictwo w różnych formach sprawdzania wiedzy i umiejętności (bardzo dobra lub nieodpowiednia frekwencja na zajęciach z fizyki),
- ocena semestralna lub roczna może być przez nauczyciela podwyższona do oceny o jeden stopień wyżej, gdy uczeń osiąga sukcesy w olimpiadzie fizycznej, astronomicznej, konkursach lub inne sukcesy związane z fizyką, a w przypadku laureata lub finalisty olimpiady ocena końcowa zostaje podniesiona do najwyższej pozytywnej zgodnie z zapisami w statucie szkoły,
- na koniec semestru lub roku szkolnego nie przewiduje się dodatkowych sprawdzianów zaliczeniowych,
- uczeń ma obowiązek poprawić niedostateczną ocenę śródroczną w formie pisemnej w zakresie i terminie określonym przez nauczyciela,
Egzamin poprawkowy:
- uczeń, który otrzymał niedostateczną ocenę klasyfikacyjną ma prawo (na warunkach zapisanych w statucie szkoły) przystąpić do egzaminu poprawkowego,
- egzamin poprawkowy składa się z dwóch części: pisemnej i ustnej, a jego zakres obejmuje cały rok szkolny,
- w ciągu tygodnia, od daty Klasyfikacyjnej Rady Pedagogicznej, nauczyciel ma obowiązek zapoznania ucznia z zagadnieniami z zakresu egzaminu poprawkowego,